vitlo

traži dalje ...

vitlo, palubni uređaj s jednim ili više horizontalno okretljivih bubnjeva na koje se namata uže, odn. s lančanim kolom (barboten) za namatanje sidrenog lanca. V. se dijele prema vrsti i broju bubnjeva, prema vrsti prigona (jednostruki i dvostruki prijenos, s čelnicima i stožnicima, pužni, zupčani), vrsti pogona (ručni, parni, motorni, električni i hidraulički) i načinu rada (podizna v., pritezna). Prema namjeni na brodu v. može biti manevarsko (za rad s priveznim užadima i čamčanim podigačima), ribarsko (za koče i dr. ribar. brodove), sidreno (za obaranje i dizanje sidara), teretno (u sastavu samarice ili dizalice) i minolovno (za rad minolovkama); posebna vrsta je brodogradilišno vitlo. Pritezno v. služi za pritezanje palubnih užadi, u prvom redu priveznih užadi; redovito je prekretno, elektro-hidrauličkim motorom ili parnim strojem (na tankerima); brzina namatanja opterećena užeta 15 ··· 20 m/min (1. stupanj), 25 ··· 30 m/min (2), do 45 m/min (3); neopterećena užeta 50 ··· 60 m/min; pritezna sila do 1/3 prekidne sile užeta; za pritezanje užadi upotrebljavaju se i vanjski bubnjevi teretnih i sidrenih vitala; automatsko (samopritezno) v. samo podešava silu na bubnju (kad je napetost užeta manja, bubanj uvlači privezno uže, a kad je veća, popušta ga). Ribarsko v. je posebne izvedbe (→ ribarski brod); ugl. služi za izvlačenje koče; dva velika bubnja (za svako povlačno uže) s priteznim glavama na krajevima v. služe za podizanje mreže na brod; el. ili parni pogon. Sidreno v. služi za obaranje i dizanje sidara (parni ili el. pogon); prema konstrukciji su horizontalna ili vertikalna (→ motovilo); ima 1 ili 2 lančana kola (lančanik, barbotin) slična bubnju s izlivenim ležištima za lančane karike: kroz uži dio vertikalno prolaze sidrene karike, a širi vodoravno zahvaća karike i vuče lanac; promjer je kola oko 40 promjera sidrena lanca; lančana kola nezavisna su jedno od drugoga, što omogućuje rukovanje pojedinačnim sidrom ili oboma zajedno (→ sidreni uređaj). V. je obvezna na svim brodovima s opremnim brojem većim od 35, a s većim brojem od 150 mora imati meh. pogon (električni, hidraulički, motorni ili parni); diže sidro iz mor. dubine do 55 m deklariranom brzinom (9 ··· 12 m/min). Na osovini lančanog kola nalaze se i bubnjevi (izvrstive pritezne glave) za pritezanje užadi; brzina pritezanja 15 ··· 25 m/min, prikupljanje slobodnog užeta 40 ··· 50 m/min. Tegljačko v. upotrebljava se na tegljačima, nalazi se na krmenom dijelu i elastično je spojen za postolje; ima veliki bubanj s namotanim užetom za teglac; održava normalan napon na teglacu, a prema potrebi ga automatski uvlači ili popušta; manje udarce kompenzira opruga bubnja. Teretno v. pritezanjem (popuštanjem) teretnog užeta prenosi teret s obale (teglenice, drugog broda) u brod. skladišta i obrnuto; može biti normalne ili teške (više od 10 t) izvedbe; redovito je na motorni, hidraulički ili parni (u tankera) pogon; automatski se iskopčava pri preopterećenju (plus 25% ··· 50% SWL); maksimalnu silu na teretnici: 2 t pri brzini namatanja užeta 90 m/min, a 5 t i više 45 m/min; najveća brzina namatanja neopterećenog užeta jest 140 m/min; bubnjevi promjera najmanje 14 promjera užeta teretnice; duljina bubnja je tohka da se čitavo teretno uže (uz najmanje 3 početna namotaja) namota u 3 sloja. V. klobučnice, v. s bubnjem za potezanje podigača klobučnice i podigača tereta; v. bez vlastitog pogona (za normalni teret) izrađuje se sa dva bubnja na istoj osovini ili s jednim bubnjem podijeljenim u dva dijela; na jednom je bubnju namotan podigač klobučnice, a na drugom uže, koje preko pritezne glave teretnog v. okreće bubanj podigača; promjer bubnja iznosi najmanje 9 promjera užadi; v. je dimenzionirano na najveću silu klobučnice (faktor sigurnosti 4); za osiguranje od odmatanja užeta služi: skakač na nazubljenom obodu bubnja i pojasna kočnica (drži opterećenje samarice – silom do 16 kp, ako se namješta opterećena samarica). V. brkova i uzdi (kad ovi podešavaju samaricu pod opterećenjem) slično je teretnom v.; brzina namatanja do 25 m/min. V. za sohe služi za dizanje i spuštanje čamaca; smješteno je na sohi ili na palubi; dimenzionirano je da se može spuštati potpuno opremljen i nakrcan čamac ili dizati opremljen čamac sa dva čovjeka; uže sohe stalno je na bubnju; el. pogon s ručnom i centrifugalnom kočnicom. Minolovno v., teško el. vitlo za ispuštanje i dizanje minolovki na minolovcima; opremljeno je kontrolnim instrumentima (dinamometar, brojilo duljine ispuštena teglja i sl.). Oceanografsko v., za spuštanje u more, dizanje iz mora i tegljenje oceanogr. instrumenata i pribora; ima ojačan bubanj na kojemu je nametano tanko čelično uže velike prekidne sile; uglavnom je na el. pogon, rjeđe motorni (ručni pogon ima samo rezervno vitlo); brzina spuštanja i dizanja najmanje 0,3 m/s. Opremljeno je dinamometrom i brojilom isteklog užeta; kabelsko oceanograf. v. upotrebljava se za oceanogr. instrumente koji ovise ο izvoru el. energije ili za brod. registrirajući uređaj (el. strujomjeri, multi-sonde i dr.); lako oceanograf. v. upotrebljava se za lakše oceanogr. instrumente (dubinski termometri, crpci za uzimanje uzoraka mor. vode i sl.); teško oceanograf. v. upotrebljava se za teške oceanogr. instrumente (geološke sonde, dubinske mreže, a katkad i za privremeno sidrenje oceanogr. broda i sl.). Brodogradilišno v., teško el. vitlo za podizanje ili povlačenje tereta. U malim brodogradilištima upotrebljava se i za izvlačenje brodova na navoz ili za podizanje broda na platformu dizala.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

vitlo. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 30.10.2024. <https://pl.lzmk.hr/clanak/vitlo>.