vijčani propeler
traži dalje ...vijčani propeler ili brodski vijak (engl. screw propeller), brodski propulzor koji vrtnjom proizvodi poriv i pokreće brod. Glavina i krila (najčešće 3-5) većinom su od bronce; glavina završava vijčanom kapom strujnog profila (štiti maticu kojom je brod. vijak pritegnut na konus propelerske osovine); poprečni presjek krila ima polukružni, srpasti, klinasti ili aerodinamički profil; strana krila koja potiskuje vodu naziva se lice krila ili tlačna strana, a suprotna strana naličje ili potlačna strana; lice krila dio je helikoidalne (vijčane) plohe stalnog ili promjenljivog uspona; uzdužni pomak što ga vijak ostvari pri jednom okretaju u čvrstom mediju naziva se uspon ili korak vijka (lica krila); konstantan je kad je jednak u svim točkama lica krila, inače je promjenljiv; ο omjeru uspona i promjera vijka ovisi stupanj korisnosti vijčanog propelera. Pri vrtnji v. p. na suprotnim stranama krila nastaje razlika u tlakovima i brzinama strujanja, što na tlačnoj strani vijka uzrokuje uzgon okomit na smjer relativne brzine broda; rezultanta uzgona i otpora vode krilu rastavlja se na porivnu silu (u smjeru gibanja broda) i zakretni moment (okomit na taj smjer); poriv se prenosi preko → osovinskog voda i odrivnog ležaja na brod. trup. V. p. redovito je smješten na krmi; na malim simetričnim trajektima i nekim ledolomcima ugrađuje se i manevarski (pramčani) brod. vijak; za dinamičko pozicioniranje broda ili radi poboljšanja njegovih manevarskih svojstava, v. p. se ugrađuje i u tunelu unutar brod. bokova ili u okretnoj sapnici (može se isturiti van brod. trupa). Najčešći i najjednostavniji v. p. s fiksnim krilima odliven je u komadu; ugrađuje se na brodove kojima se režim plovidbe i opterećenje propelera mnogo ne mijenjaju. V. p. s podesivim krilima ima krila pričvršćena vijcima na glavinu; ručnim zakretanjem krila (za mali kut) može vrlo malo promijeniti uspon vijka i tako ga prilagoditi režimu rada pogonskog stroja. V. p. s prekretnim odn. zakretnim krilima ima u glavini mehanizam kojim se preko daljinskog upravljanja mijenja uspon krila (vijak se prilagođuje režimu rada pogonskog stroja), a potpunim prekretanjem krila mijenja se smjer poriva (vožnja krmom) bez promjene smjera vrtnje vijka. V. p. u sapnici ugrađuje se na sporijim brodovima s jakim vijčanim opterećenjem (tada ima bolji stupanj korisnosti od običnog brod. vijka); prstenasta sapnica gornjim je dijelom ugrađena u krmenu strukturu ili je zavješena ο kratki skrok; u skroka koji se može okretati oko vertikalne osi, sapnica istodobno služi i za kormilo (v. p. s okretljivom sapnicom). Superkavitacijski v. p. efikasno radi pri vrlo niskim kavitacijskim brojevima; krilo je potpuno prekriveno stabilnim kavitacijskim oblakom pa nema kavitacijske erozije (kolaps kavitacijskih mjehura nastaje iza vijčanih krila); upotrebljava se za vrlo brze brodove i za vrlo velik broj okretaja vijka. Ventilirani v. p. vrsta je superkavitacijskog v. p. kojemu se umjetno dovodi zrak u kavitacijsku šupljinu; kavitacija prekriva čitavo krilo i pri manjem broju okretaja vijka. Poluuronjeni v. p. vrsta je superkavitacijskoga ventiliranog v. p. (bez skrokova); upotrebljava se za pogon vrlo brzih glisera, hidrokrilnih brodova i lebdjelica. V. p. s prstenom (Schnittgerov propeler), tip brod. vijka kojemu je između krila, koncentrično s osi vijka, ugrađen prsten promjera jednakog polumjeru vijka; strujni profil poprečnog presjeka prstena u nekim uvjetima daje bolji stupanj korisnosti nego obični v. p. Tandemski v. p. sastoji se od dva ili tri v. p. koji su, jedan iza drugoga, na zajedničkoj osovini; danas se gotovo ne upotrebljava (bio je ugrađen na prvom turbinskom brodu Turbinia).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
vijčani propeler. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 30.10.2024. <https://pl.lzmk.hr/clanak/vijcani-propeler>.