vibracije
traži dalje ...vibracije, vremenski promjenljive deformacije brod. konstrukcije izazvane djelovanjem promjenljivih uzbudnih sila (uzbuda) zbog gubitka statičke ravnoteže konstrukcije. Gl. su uzbude rad gl. i pomoćnih motora, rad vijka u opsegu kritičnog broja okretaja ili u nejednolikom polju sustrujanja (pojačano prisutnošću kavitacije), slabo centriran osovinski vod te udaranje pramca o valove; u rat. broda posebno su značajni udarci izazvani upotrebom oružja (gađanjem) odn. eksplozijom projektila na brodu ili u njegovoj blizini; uzbuda motora i vijka periodična je (svaki harmonik uzbude karakteriziraju frekvencija i intenzitet) a uzbuda valova i udaraca od eksplozija impulsna. Slobodne (prirodne) v. određene su prirodnim frekvencijama i prirodnim oblicima vibriranja. Pobuđene v. ovise o inercijskim silama konstrukcijske mase. Prisilne v. određene su frekvencijom uzbudne sile, amplitudom odziva konstrukcije te faznim pomakom odziva prema uzbudnoj sili (uzbudi); prema uzbudi mogu biti harmoničke, periodičke ili nepravilne (prolazne). V. se prostorno dijele na globalne v. brod. trupa (vertikalne, horizontalne, torzijske, s deformiranjem i bez deformiranja poprečnog presjeka broda – naročito u brodova sa širokim palubnim otvorima), v. podstruktura (nadgrađe, dvodno u strojarnici, krmeni peak, osovinski vod i dr.) i lokalne v. (paneli paluba, platforme, vanjska oplata, pregrade, rebra, jarboli, skrokovi i dr.). V. mogu izazvati napuknuća brod. konstrukcije (zamor materijala) i vijka te neispravan rad preciznih instrumenata. V. nepovoljno djeluju na udobnost, sabranost i učinak rada čl. posade pa se razina v. brod. konstrukcije određuje prema osjetljivosti ljudskog organizma (ovisi o frekvenciji i ubrzanju vibracija). Klasif. društva i proizvođači opreme propisuju kriterije dopuštenih vibracija; u pogledu zaštite ljudstva (posebno putnika) postoje ISO-preporuke. Da bi se v. što više smanjile i izbjegle njihove rezonancije s uzbudom gl. motora odn. vijka, već se u pretprojektu računaju globalne v. trupa, a u razradi projekta analiziraju v. gl. podstruktura. V. motora na brod. konstrukciju reduciraju se s pomoću specijalnih upora (meh., tarne ili hidrauličke), a uzbuda vijka prikladnom formom brod. krme i povećanjem zračnosti vijka. Pri opremanju broda (uz opremnu obalu) umjetno se izazivaju v. (različite frekvencije i intenziteta) brod. konstrukcije radi prognosticiranja nivoa v. broda u službi. Osjetljiva oprema i uređaji zaštićuju se zavješavanjem o specijalne štitnike sastavljene od elastičnog elementa; pri pobuđenju štitnik i dalje titra vlastitom frekvencijom, ali sa znatno smanjenim (prigušenim) amplitudama i ubrzanjem. U toku pokusne plovidbe provjeravaju se v. brod. konstrukcije, uređaja i nastambi. Dopuštene v. za brod. strukturu jesu 1,5 g, a za strojeve, opremu i uređaje jesu 1 g.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
vibracije. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 15.1.2025. <https://pl.lzmk.hr/clanak/vibracije>.