U

traži dalje ...

U (njem. kr. za Unterseeboot), flotna oznaka njemačkih (od 1906; → podmornica, povijesni razvoj) i austroug. (od 1907) podmornica. U sastavu austroug. RM bile su: U 1 U 2 (istisnina 230/270 t, brzina 10,3/5 čv, 3 torp. cijevi, 1 top; 14 čl. posade); U 4 (237/2961,12,1/8,7 čv, 2 torp. cijevi 1 top); U 5 (236/273 t, 11,4/10,0 čv); U 10 (127/142 t, 6,5/5,5 čv); U 11 - U 17 (slične U 10); U 14 (bivša franc. Curie; 400/550 t), 13,0/6,9 čv, 8 torp. cijevi, 1 top 88 mm, 28 čl. posade); U 20 - U 23 (istisnina 173/210 t, 13,5/7,3 čv); U 27 - U 32, U 40 i U 41 (268/306 t, 9,5/5,5 čv); U 43 - U 47 (slične U 40). U njem. RM prva izgrađena podmornica bila je U 1 (1906; nadgrađe slično torpiljarci; istisnina 238/283 t; 1 torp. cijev od 450 mm, 1 top, 2 benzinska i 2 elektromotora po 294 kW [400 KS]). Prve podmornice na dizelsko-el. pogon bile su iz serije U 23 – U 26 (1911-14; 669/864 t, 16,7/10,3 čv), a prve prave podmornice U 81 - U 114 (1915-18; 750/838 t); poseban tip bile su obalne podmornice UB 118 - UB 132 (1917-18, 512/643 t, 6/4 čv). Između dva svj. rata prva podmornica bila je U 1 (1935; 254/303 t; 4 pramčane i 2 krmene torp. cijevi od 533 mm; 12/4 čv). Pred II svjetski rat i do kraja rata građeno je više tipova pravih → podmornica (ukupno oko 1300) i posebno džepnih podmornica (oznake: U 2111 - U 6351); prve suvremene podmornice bile su tipa XXI (→ U-2501). SR Njemačka gradi podmornice tipa 201 i 202 (U 1 i U 2; U 3 i U 4), a zatim tipa 205 (U 5 - U 12) i 206 (→ U 13).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

U. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.5.2024. <https://pl.lzmk.hr/clanak/u>.