putnički brod, morski

traži dalje ...

putnički brod, morski, brod koji prevozi putnike (i poštu); prema ZPUP brod ovlašten da prevozi više od 12 putnika; istisnina odn. tonaža ovisi o namjeni; najveći dio unutrašnjeg prostora zauzimaju kabine, a veličina i opremljenost kabinâ i dr. prostorija za putnike ovisi o veličini broda i njegovoj namjeni; u veoma razvijenom nadgrađu smještene su kabine najviše klase. Brodu na koji se primjenjuje Konvencija SOLAS, a koji obavlja međunar. putovanja, osim ostalih propisanih brod. isprava izdaje se i svjedodžba o sigurnosti putn. broda; ta konvencija posebno propisuje uvjete u vezi sa stabilnošću, nepotonljivošću, protupožarnoj zaštiti i opremi za spašavanje putnika; opremljen je suvremenim uređajima za klimatizaciju, a veći brodovi i protuljuljnim stabilizatorima. Obalni p. b., namijenjeni za veliku obalnu plovidbu (kabotažu), plove tjedan dana i više; kapacitet im je 200-800 putnika (do 5000 brt), brzina 14 ··· 20 čv; imaju kabine, blagovaonice i društvene prostorije, a neki i bazene za kupanje. Brodovi za malu obalnu plovidbu imaju do 2000 brt, plove jedan ili više dana; brzina oko 15 čv. Brodovi u lokalnom saobraćaju imaju do 1000 brt istisnine, brzina im je oko 15 čv; nemaju putn. kabine; putnici su smješteni u jednoj ili dvije prostorije; sve ih više zamjenjuju hidrokrilni brodovi i lebdjelice. Posebna su vrsta izletnički p. b.; imaju široke i otvorene palube (za odmor, sunčanje, šetnju i igre). Kanalski p. m. b., brod specijalne konstrukcije za prijevoz putnika i automobila preko prostranijih kanala (npr. Engleska–Kontinent; između skandinavskih luka); kapacitet 2000 putnika (do 30 000 brt); dizelski motor. pogon, dva brod. vijka i pramčani manevarski propeleri; brzina do 23 čv. Trajekt za prijevoz putnika i automobila, u novije vrijeme vrlo čest tip putn. broda; zamjenjuje p. b. na kraćim linijama; veći → trajekti zimi plove kao brodovi za krstarenje. Prekooceanski p. b. imaju 20 000 ··· 80 000 brt; mogu biti linijski ili za kružna putovanja (→ brod za krstarenje). Na ovim brodovima primijenjena su najsuvremenija brodograđevna dostignuća; imaju više pregrada i najmodernija sredstva za spašavanje. Unutrašnji prostor, osim onoga za pogonski kompleks, upravljanje i posadu, najvećim dijelom zauzimaju kabine I, II i III razreda te apartmani i blagovaonice, društvene prostorije za odmor i razonodu, bazeni za kupanje (na otvorenoj palubi ili duboko pri dnu broda), posebne verande, brod. bolnica, tiskara, pošta, garaže za putn. automobile i sve ostalo što je potrebno za dulji boravak na brodu. – Linijski prekooceanski p. b. bio je nekad najveći tip broda, glavni prijevoznik putnika i iseljenika (pol. 19. st.) na interkontinentalnim prugama (posebno preko s Atlantika). Razvio se iz poštanskog broda (mail ship, packet ship). Prvi veliki putn. transatlantik bio je → Great Eastern; na toj liniji su plovili Mauretanija, Normandie, Queen Mary, Queen Elisabeth, United States, Leonardo da Vinci. – U II svj. ratu Queen Mary i Queen Elizabeth prevozile su do 15 000 vojnika. Posljednji veliki linij. brodovi preuređeni su u brodove za krstarenje (France u Norge; Queen Elizabeth II). Najveći danas → brod za krstarenje jest Sovereign of the Seas. U 1987. na moru je provelo odmor više od 3,5 mil. putnika (god. porast oko 15%). Od kraja pedesetih godina linij. prekooceanske p. b. sve više zamjenjuju putn. avioni.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

putnički brod, morski. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 3.10.2024. <https://pl.lzmk.hr/clanak/putnicki-brod-morski>.