putnički brod, morski
traži dalje ...putnički brod, morski, brod koji prevozi putnike (i poštu); prema ZPUP brod ovlašten da prevozi više od 12 putnika; istisnina odn. tonaža ovisi o namjeni; najveći dio unutrašnjeg prostora zauzimaju kabine, a veličina i opremljenost kabinâ i dr. prostorija za putnike ovisi o veličini broda i njegovoj namjeni; u veoma razvijenom nadgrađu smještene su kabine najviše klase. Brodu na koji se primjenjuje Konvencija SOLAS, a koji obavlja međunar. putovanja, osim ostalih propisanih brod. isprava izdaje se i svjedodžba o sigurnosti putn. broda; ta konvencija posebno propisuje uvjete u vezi sa stabilnošću, nepotonljivošću, protupožarnoj zaštiti i opremi za spašavanje putnika; opremljen je suvremenim uređajima za klimatizaciju, a veći brodovi i protuljuljnim stabilizatorima. Obalni p. b., namijenjeni za veliku obalnu plovidbu (kabotažu), plove tjedan dana i više; kapacitet im je 200-800 putnika (do 5000 brt), brzina 14 ··· 20 čv; imaju kabine, blagovaonice i društvene prostorije, a neki i bazene za kupanje. Brodovi za malu obalnu plovidbu imaju do 2000 brt, plove jedan ili više dana; brzina oko 15 čv. Brodovi u lokalnom saobraćaju imaju do 1000 brt istisnine, brzina im je oko 15 čv; nemaju putn. kabine; putnici su smješteni u jednoj ili dvije prostorije; sve ih više zamjenjuju hidrokrilni brodovi i lebdjelice. Posebna su vrsta izletnički p. b.; imaju široke i otvorene palube (za odmor, sunčanje, šetnju i igre). Kanalski p. m. b., brod specijalne konstrukcije za prijevoz putnika i automobila preko prostranijih kanala (npr. Engleska–Kontinent; između skandinavskih luka); kapacitet 2000 putnika (do 30 000 brt); dizelski motor. pogon, dva brod. vijka i pramčani manevarski propeleri; brzina do 23 čv. Trajekt za prijevoz putnika i automobila, u novije vrijeme vrlo čest tip putn. broda; zamjenjuje p. b. na kraćim linijama; veći → trajekti zimi plove kao brodovi za krstarenje. Prekooceanski p. b. imaju 20 000 ··· 80 000 brt; mogu biti linijski ili za kružna putovanja (→ brod za krstarenje). Na ovim brodovima primijenjena su najsuvremenija brodograđevna dostignuća; imaju više pregrada i najmodernija sredstva za spašavanje. Unutrašnji prostor, osim onoga za pogonski kompleks, upravljanje i posadu, najvećim dijelom zauzimaju kabine I, II i III razreda te apartmani i blagovaonice, društvene prostorije za odmor i razonodu, bazeni za kupanje (na otvorenoj palubi ili duboko pri dnu broda), posebne verande, brod. bolnica, tiskara, pošta, garaže za putn. automobile i sve ostalo što je potrebno za dulji boravak na brodu. – Linijski prekooceanski p. b. bio je nekad najveći tip broda, glavni prijevoznik putnika i iseljenika (pol. 19. st.) na interkontinentalnim prugama (posebno preko s Atlantika). Razvio se iz poštanskog broda (mail ship, packet ship). Prvi veliki putn. transatlantik bio je → Great Eastern; na toj liniji su plovili Mauretanija, Normandie, Queen Mary, Queen Elisabeth, United States, Leonardo da Vinci. – U II svj. ratu Queen Mary i Queen Elizabeth prevozile su do 15 000 vojnika. Posljednji veliki linij. brodovi preuređeni su u brodove za krstarenje (France u Norge; Queen Elizabeth II). Najveći danas → brod za krstarenje jest Sovereign of the Seas. U 1987. na moru je provelo odmor više od 3,5 mil. putnika (god. porast oko 15%). Od kraja pedesetih godina linij. prekooceanske p. b. sve više zamjenjuju putn. avioni.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
putnički brod, morski. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 3.10.2024. <https://pl.lzmk.hr/clanak/putnicki-brod-morski>.