devijacija kompasa
traži dalje ...devijacija kompasa, kut između pravca osnovnog meridijana i kompasnog meridijana (0° kompasne ruže); može biti pozitivna (+, E) ili negativna (–, W). Devijacija girokompasa, kut između pravca pravog meridijana i girokompasnog meridijana (s kraja osi gira); posljedica je ostatka grešaka girokompasa; kontrolira se kao i u magn. kompasa. Devijacija magn. kompasa, kut θ između pravca magn. meridijana i kompasnog meridijana (s kraja magn. igalâ); posljedica je djelovanja → stalnog i → induciranog brod. magnetizma. Devijacija nagiba (θn), posljedica djelovanja vertikalne komponente R i parametra jakosti + k · V, u manjoj mjeri – e · H, na brodu nagnutom oko uzdužne osi; najveća je promjena devijacije (Δn =θ − θn) u kompasnim kursovima N i S; promjena devijacije za kut nagiba 1° u Kk = Ν naziva se koeficijent nagibne greške (Kn); za bilo koji kut nagiba bit će: θn =θ – i° · Kn · cos Kk. Konstantna d. k., devijacija koja se ne mijenja promjenom kursa; uzrokovana je nepravilnim (asimetričnim) mekim željezom (parametri b · Η i d · H, iste vrijednosti, suprotnog predznaka) i greškama pri tehn. izvedbi instalacije kompasa (koeficijent A°). Kvadrantalna d. k., devijacija koja iz kvadranta u kvadrant mijenja predznak; nepravilna k. d. k. posljedica je djelovanja nepravilno (asimetrično) razmještenoga horizontalnog mekog brod. željeza (parametri b · Η i d · H); najveće je vrijednosti u kardinalnim kompasnim kursovima; vrijednost devijacije u kursu Ν naziva se koeficijent E°, a mijenja se u funkciji E° · cos 2 Kk; pravilna k. d. k., posljedica djelovanja pravimo (simetrično) razmještenoga horizontalnoga mekog brod. željeza (parametri a · Η i e · Η); najveće je vrijednosti u interkardinalnim kompasnim kursovima; vrijednost devijacije u kursu NE naziva se koeficijent D°, a mijenja se u funkciji D° · sin 2 Kk. Polukružna d. k., posljedica utjecaja uzdužne komponente stalnoga brod. magnetizma Ρ i vertikalnoga mekog željeza (parametar c · V) s djelujućim polom u uzdužnoj osi broda (najveća je u kompasnim kursovima Ε i W) te poprečne komponente stalnoga brod. magnetizma Q i vertikalnoga mekog željeza s djelujućim polom (parametar f · V) u poprečnoj osi broda (najveća je u kompasnim kursovima Ν i S); vrijednost devijacije u kursu Ε naziva se koeficijent B° (mijenja se u funkciji B° · sin Kk), a u kursu Ν koeficijent C° (mijenja se u funkciji C° · cos Kk). Ukupna devijacija za pojedini kurs: θ = A° + B° sin Kk + C° cos Kk +D° sin 2 Kk + E° cos 2 Kk (→ određivanje devijacija). Promjena devijacije magn. kompasa uzrokovana dodatnim elektromagn. poljem broda (zbog ukopčavanja uređaja za demagnetizaciju) naziva se elektromagn. devijacija.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
devijacija kompasa. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 30.10.2024. <https://pl.lzmk.hr/clanak/2665>.